FocusLoopbaanportaal

Nieuw werk

 
%
Profiel % compleet

Presenteren

Een overtuigende presentatie en goede gespreksvaardigheden zijn een belangrijke sleutel voor succes op de arbeidsmarkt. Je persoonlijke presentatie begint bij het opbouwen van een goed zelfbeeld. Dat vormt immers de inhoud van je presentatie. Aan die inhoud kun je werken op de pagina’s Zicht op werk en Profileren.
Op deze pagina werken we vervolgens aan de vaardigheden die je nodig hebt om je verhaal goed over de bühne te brengen: verbaal en non-verhaal. Daarnaast vind je hier tips en trucs voor gespreksvoering. Ook die zijn nodig om in netwerk- en sollicitatiegesprekken goed uit de verf te komen. Je wilt immers invloed uit kunnen oefenen op hoe die gesprekken verlopen en snel een goede relatie met je gesprekspartners opbouwen.
Read less

Hoe maak ik duidelijk wat mijn kwaliteiten zijn?

Hoe bouw ik een goede relatie op met mijn gesprekspartner?

Hoe maak ik duidelijk welk werk bij mij past?

Hoe zorg ik voor een goede non-verbale presentatie?

Wat is een elevator pitch?

Hoe geef ik sturing in netwerk- en sollicitatiegesprekken?

Hoe werkt het?
Je non-verbale communicatie is sterk bepalend voor de indruk die je bij anderen achterlaat. Het is dus goed om je bewust te zijn van ‘hoe je erbij zit’ in netwerk- en sollicitatiegesprekken en te zorgen voor een energieke uitstraling en een duidelijk stemgebruik. De beste manier om dat aan te pakken is misschien wel om te werken aan een goed inhoudelijk verhaal. Een verhaal over jezelf waar je enthousiast over bent en achter kunt staan. Dan komt die goede uitstraling waarschijnlijk vanzelf. Zorg wel voor veel oefening. Hoe beter de inhoud van je verhaal ‘zit’, des te meer kun je je concentreren op ‘hoe’ je jouw verhaal vertelt. Bovendien kun je dan ruimte maken om een goede relatie met je gesprekspartner op te bouwen. Die is uitermate belangrijk omdat in werving- en selectiegesprekken de ‘gunfactor’ vaak mede bepalend is voor welke kandidaat gekozen wordt. Je bouwt aan die relatie met een goed oogcontact, het tonen van interesse in de ander en het stellen van vragen zodat er een natuurlijke interactie ontstaat.
Actie
Om de inhoud van je presentatie verder aan te scherpen en te leren jouw persoonlijke aanbod op de arbeidsmarkt kernachtig te formuleren vind je verschillende oefeningen op deze pagina. De oefening Succesverhalen is bedoeld om te leren een specifieke kwaliteit of competentie te onderbouwen met een concreet voorbeeld. In de oefening Elevator pitch maak je een korte presentatie waarin je een globaal beeld neerzet van jezelf en je vraag op de arbeidsmarkt. Om meer grip te krijgen op een goede gesprekstechniek kun je aan de slag met de Roos van Leary. Dit model en de bijbehorende oefening brengt jouw persoonlijke communicatiestijl in beeld en leert je hoe je de relatie met je gesprekspartner op een doelgerichte manier kunt beïnvloeden.
Books

Gertien Beijering

Solliciteren met de gunfactorverhoger

Solliciteren anno nu vraagt om een andere aanpak: als sollicitant moet je werken aan je 'gunfactor', zodat je de baan krijgt die je zo graag wilt hebben.

Virginia Jobse Bodenstaff

Solliciteren met je hart

Dit boek heeft een praktische insteek. De tips die je leest en de tools die je krijgt, zijn direct toe te passen en helpen je om op een andere manier met je sollicitatie om te gaan.

Bert van Dijk

Beïnvloed anderen, begin bij jezelf

Aan de hand De Roos van Leary leert u inzicht te krijgen in communicatieprocessen. De Roos van Leary is een schematische weergave van verschillende gedragsmogelijkheden en de uitwerking daarvan op anderen.

Brigitte Heldeweg

Waarom begrijp je me niet?

Gesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Uw gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt ongeïnteresseerd of komt met oplossingen terwijl u alleen wilde overleggen. Frustrerend en onnodig!

Sarah Gagestein

Denk niet aan een roze olifant

Zou het niet geweldig zijn als u de mensen om u heen voortaan moeiteloos kunt overtuigen van uw ideeën, thuis en op het werk? Het kan, door slim in te spelen op hun onbewuste vooroordelen.

Pieter de Smet

Non-verbale communicatie

Communicatie bestaat voor 7% uit woorden en voor 93% uit non-verbale aspecten zoals lichaamstaal, geur, kleur, kledij enz. Dit boek is een waaier aan tips en tricks voor een optimale informatieoverdracht én -ontvangst.

Tests and excercises

Presenteren

Een overtuigende presentatie en goede gespreksvaardigheden zijn een belangrijke sleutel voor succes op de arbeidsmarkt. Je persoonlijke presentatie begint bij het opbouwen van een goed zelfbeeld. Dat vormt immers de inhoud van je presentatie. Aan die inhoud kun je werken op de pagina’s Zicht op werk en Profileren.
Op deze pagina werken we vervolgens aan de vaardigheden die je nodig hebt om je verhaal goed over de bühne te brengen: verbaal en non-verhaal. Daarnaast vind je hier tips en trucs voor gespreksvoering. Ook die zijn nodig om in netwerk- en sollicitatiegesprekken goed uit de verf te komen. Je wilt immers invloed uit kunnen oefenen op hoe die gesprekken verlopen en snel een goede relatie met je gesprekspartners opbouwen.
Read less

Hoe maak ik duidelijk wat mijn kwaliteiten zijn?

Hoe bouw ik een goede relatie op met mijn gesprekspartner?

Hoe maak ik duidelijk welk werk bij mij past?

Hoe zorg ik voor een goede non-verbale presentatie?

Wat is een elevator pitch?

Hoe geef ik sturing in netwerk- en sollicitatiegesprekken?

Hoe werkt het?
Je non-verbale communicatie is sterk bepalend voor de indruk die je bij anderen achterlaat. Het is dus goed om je bewust te zijn van ‘hoe je erbij zit’ in netwerk- en sollicitatiegesprekken en te zorgen voor een energieke uitstraling en een duidelijk stemgebruik. De beste manier om dat aan te pakken is misschien wel om te werken aan een goed inhoudelijk verhaal. Een verhaal over jezelf waar je enthousiast over bent en achter kunt staan. Dan komt die goede uitstraling waarschijnlijk vanzelf. Zorg wel voor veel oefening. Hoe beter de inhoud van je verhaal ‘zit’, des te meer kun je je concentreren op ‘hoe’ je jouw verhaal vertelt. Bovendien kun je dan ruimte maken om een goede relatie met je gesprekspartner op te bouwen. Die is uitermate belangrijk omdat in werving- en selectiegesprekken de ‘gunfactor’ vaak mede bepalend is voor welke kandidaat gekozen wordt. Je bouwt aan die relatie met een goed oogcontact, het tonen van interesse in de ander en het stellen van vragen zodat er een natuurlijke interactie ontstaat.
Actie
Om de inhoud van je presentatie verder aan te scherpen en te leren jouw persoonlijke aanbod op de arbeidsmarkt kernachtig te formuleren vind je verschillende oefeningen op deze pagina. De oefening Succesverhalen is bedoeld om te leren een specifieke kwaliteit of competentie te onderbouwen met een concreet voorbeeld. In de oefening Elevator pitch maak je een korte presentatie waarin je een globaal beeld neerzet van jezelf en je vraag op de arbeidsmarkt. Om meer grip te krijgen op een goede gesprekstechniek kun je aan de slag met de Roos van Leary. Dit model en de bijbehorende oefening brengt jouw persoonlijke communicatiestijl in beeld en leert je hoe je de relatie met je gesprekspartner op een doelgerichte manier kunt beïnvloeden.
Books

Gertien Beijering

Solliciteren met de gunfactorverhoger

Solliciteren anno nu vraagt om een andere aanpak: als sollicitant moet je werken aan je 'gunfactor', zodat je de baan krijgt die je zo graag wilt hebben.

Virginia Jobse Bodenstaff

Solliciteren met je hart

Dit boek heeft een praktische insteek. De tips die je leest en de tools die je krijgt, zijn direct toe te passen en helpen je om op een andere manier met je sollicitatie om te gaan.

Bert van Dijk

Beïnvloed anderen, begin bij jezelf

Aan de hand De Roos van Leary leert u inzicht te krijgen in communicatieprocessen. De Roos van Leary is een schematische weergave van verschillende gedragsmogelijkheden en de uitwerking daarvan op anderen.

Brigitte Heldeweg

Waarom begrijp je me niet?

Gesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Uw gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt ongeïnteresseerd of komt met oplossingen terwijl u alleen wilde overleggen. Frustrerend en onnodig!

Sarah Gagestein

Denk niet aan een roze olifant

Zou het niet geweldig zijn als u de mensen om u heen voortaan moeiteloos kunt overtuigen van uw ideeën, thuis en op het werk? Het kan, door slim in te spelen op hun onbewuste vooroordelen.

Pieter de Smet

Non-verbale communicatie

Communicatie bestaat voor 7% uit woorden en voor 93% uit non-verbale aspecten zoals lichaamstaal, geur, kleur, kledij enz. Dit boek is een waaier aan tips en tricks voor een optimale informatieoverdracht én -ontvangst.

Tests and excercises